Integracja Sensomotoryczna
Terapie
Terapia ukierunkowana na dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego ( SPD)
Używana potocznie jako Integracja Sensoryczna. Jest formą oddziałaywania na zmysły dziecka , które z różnych powodów odbierają świat zewnętrzny w nieprawidłowy sposób. Czasem jest to reakcja zbyt wygórowana i mówimy o szeregu zachowań nadreaktywnych , niedostatecznie odbierana -podreaktywna lub na etapie poszukiwań.
W obecnym świecie mózg nie radzi sobie odpowiednio, nie selekcjonuje prawidłowo napływających na ciało sensorów. Wówczas obserwujemy nieprawidłowe zachowanie dziecka, które samo nie potrafi poradzić sobie z problemem. W tym celu staramy się odpowiednio zdiagnozować i pokierować terapię tak, aby zniwelować narastające problemy sensoryczne u dzieci.
Terapia niwelująca te deficyty sensoryczne ma na celu „uspokoić zmysły” , aby te pozwalały dzieciom na swobodne integrowanie się z rówieśnikami, dały im możliwość pewnej swobody korzystania z otaczającego środowiska , wzmocniły osobowość oraz wyregulowały emocje.

Ze względu na zaburzenia w rozwoju naszych podopiecznych stosuje się usprawnianie metodą integracji sensomotorycznej w zmodyfikowanej formie wykorzystując stymulację bierną i/lub w formie aktywności celowych jako:ćwiczenia czynne wolne,ćwiczenia równoważne,ćwiczenia koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej,ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy,proprioceptywny i dotykowy,ćwiczenia koncentracji uwagi,ćwiczenia poznawania schematu swojego ciałai przestrzennego funkcjonowania.Usprawnianie realizuje się w połączeniu z głównymi założeniami terapii behawioralnej.