Standardy ochrony małoletnich
Standardy ochrony małoletnich
Standardy Ochrony
Małoletnich
(i pozostałych
wychowanków pełnoletnich)
w Zespole Dziennych
Ośrodków Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych
i Rehabilitacyjnych dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Radzionkowie
i Rehabilitacyjnych dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Radzionkowie
-
Podstawowe procedury
postępowania
Rozdział
1
Wprowadzenie
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja
2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i
ochronie małoletnich Dyrektor Zespołu Dziennych Ośrodków Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych
i Rehabilitacyjnych w Radzionkowie r. wprowadza do stosowania “Standardy
Ochrony Małoletnich” (zwane dalej “Standardami”), których naczelnym celem jest
zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim wychowankom oraz pozostałym wychowankom
placówki, dbałość o ich dobro, uwzględnienie ich potrzeb i podejmowanie działań
w ich jak najlepszym interesie.
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych
przez pracowników placówki jest działanie dla dobra małoletniego/wychowanka i w
jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje małoletniego/wychowanka
z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
przez pracownika wobec małoletniego/wychowanka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa,
przepisów wewnętrznych placówki oraz kompetencji.
Objaśnienie
terminów
1.
Placówka – w skład Zespołu Dziennych Ośrodków
Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych i Rehabilitacyjnych dla Dzieci i
Młodzieży Niepełnosprawnej w Radzionkowie (ZDOREWiR) wchodzą: Niepubliczne
Przedszkole Integracyjne „Ptasi Raj”, Ośrodek Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy
oraz Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny
2.
Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
umowa zlecenie oraz kontrakt.
3.
Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia
4.
Wychowankami są pełnoletni wychowankowie przyjęci do placówki zgodnie ze
Statutem DOREW
5.
Opiekunem małoletniego/wychowanka jest osoba uprawniona do reprezentacji
małoletniego/wychowanka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, w myśl
niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
6.
Zgoda/oświadczenie opiekuna małoletniego/wychowanka oznacza zgodę co
najmniej jednego
z opiekunów małoletniego/wychowanka. W przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego/wychowanka należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
z opiekunów małoletniego/wychowanka. W przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego/wychowanka należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
7.
Przez krzywdzenie małoletniego/wychowanka należy rozumieć popełnienie
czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego/wychowanka przez
jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub narażenie dobra
małoletniego/wychowanka, w tym jego zaniedbywanie.
8.
Przemoc fizyczna to każde intencjonalne działania sprawcy, mające na
celu przekroczenie granicy ciała małoletniego/wychowanka, np. bicie, szarpanie,
popychanie, itp.
9.
Przemoc psychiczna to powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub
skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u dziecka
poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że
jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych.
10.
Przemoc seksualna to zaangażowanie małoletniego/wychowanka w aktywność
seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na
nią świadomej zgody, naruszając prawo
i obyczaje danego społeczeństwa.
i obyczaje danego społeczeństwa.
11.
Zaniechanie – należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne
niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby
zobowiązane do opieki, troski
i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju.
i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju.
12.
Przemoc domowa – jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub
zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także
innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności
narażając te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich
godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na
ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
a także wywołujące cierpienie i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
a także wywołujące cierpienie i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
13.
Osoba stosująca przemoc domową – to pełnoletnia osoba, która dopuszcza
się przemocy domowej.
14.
Świadek przemocy domowej – osoba, która posiada widzę na temat
stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej.
15.
Osoba odpowiedzialna za Internet to wychowawca grupy wychowawczej
sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez małoletnich/wychowanków
podczas pobytu
w placówce oraz zewnętrzna firma zatrudniana w razie potrzeby lub konieczności przez organ prowadzący placówkę, której zaleca się podjęcie działań zabezpieczających urządzenia teleinformatyczne z dostępem do internetu.
w placówce oraz zewnętrzna firma zatrudniana w razie potrzeby lub konieczności przez organ prowadzący placówkę, której zaleca się podjęcie działań zabezpieczających urządzenia teleinformatyczne z dostępem do internetu.
16.
Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony małoletniego/wychowanka przed
krzywdzeniem, to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik sprawujący
nadzór nad realizacją Polityki ochrony małoletniego/wychowanka prze
krzywdzeniem w placówce.
17.
Dane osobowe małoletniego/wychowanka, to wszelkie informacje
umożliwiające identyfikację małoletniego/wychowanka.
Rozdział
2
STANDARD I
POLITYKA
Placówka ustanowiła i wprowadziła
w życie Politykę ochrony małoletniego/wychowanka przed krzywdzeniem
Standardy podstawowe:
a. Polityka dotyczy
całej kadry Zespołu Dziennych Ośrodków Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych i
Rehabilitacyjnych w Radzionkowie (pracowników, współpracowników, stażystów,
wolontariuszy).
b. Organ prowadzący
placówkę zatwierdził Politykę, a za jej wdrażanie i nadzorowanie odpowiada
dyrektor placówki.
c. Ze standardami
został zapoznany personel placówki - (oświadczenie - załącznik nr 6), rodzice/opiekunowie prawni małoletnich/wychowanków
z początkiem roku szkolnego - oświadczenie - załącznik nr 7) oraz
małoletni/wychowankowie.
d. Polityka ochrony
małoletniego/wychowanka określa:
· zasady
bezpiecznej rekrutacji personelu;
· sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że
małoletni/wychowanek doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru
interwencji;
· zasady bezpiecznych relacji personel-małoletni/wychowanek
i małoletni/wychowanek-małoletni/wychowanek;
· zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów
elektronicznych;
·
zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych małoletnich/wychowanków.
e.
Polityka jest opublikowana na stronie internetowej placówki oraz w widocznych
miejscach
w budynku (tablica ogłoszeń przy rejestracji - parter, tablica ogłoszeń w korytarzu Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego „Ptasi Raj”) szeroko promowana wśród całej kadry ZDOREWiR, opiekunów małoletniego/wychowanka. Grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne, wychowawcze i informacyjne.
w budynku (tablica ogłoszeń przy rejestracji - parter, tablica ogłoszeń w korytarzu Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego „Ptasi Raj”) szeroko promowana wśród całej kadry ZDOREWiR, opiekunów małoletniego/wychowanka. Grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne, wychowawcze i informacyjne.
f.
Dokument został udostępniony w trzech wersjach: wersji zupełnej, skróconej oraz
dostosowanej dla małoletnich i zawierające informacje dla nich istotne. Publikacja
dokumentu spełnia wymogi Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze
szczególnymi potrzebami.
STANDARD II
PERSONEL
Placówka monitoruje,
edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu
małoletnich/wychowanków
Standardy podstawowe:
a.
W ramach rekrutacji pracowników podejmujących się pracy z małoletnimi/wychowankami
prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z
małoletnimi/wychowankami.
b.
Dyrektor uzyskuje od osoby ubiegającej się o zatrudnienie przed nawiązaniem
stosunku pracy dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje
z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub
w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.
z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub
w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.
c.
Określone zostały zasady bezpiecznych relacji całej kadry placówki
z małoletnimi/wychowankami, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone,
a jakie pożądane w kontakcie z małoletnimi/wychowankami.
z małoletnimi/wychowankami, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone,
a jakie pożądane w kontakcie z małoletnimi/wychowankami.
d.
Placówka zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony
małoletnich/wychowanków przed krzywdzeniem i pomocy małoletnim/wychowankom
w sytuacjach zagrożenia w zakresie:
w sytuacjach zagrożenia w zakresie:
· rozpoznawania symptomów krzywdzenia
małoletnich/wychowanków;
· procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia;
· dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną
małoletnich;
· odpowiedzialności prawnej pracowników placówki
zobowiązanych do podejmowania interwencji;
· procedury
„Niebieskie Karty”;
·
bezpieczeństwa
relacji całego personelu z małoletnim/wychowankiem, uwzględniającą wiedzę o
zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z nim.
Standardy uzupełniające:
e.
Personel pedagogiczny placówki pracujący z małoletnimi/wychowankami jest
przygotowany by edukować małoletnich/wychowanków na temat ochrony przed
przemocą i wykorzystywaniem.
f.
Personel pedagogiczny placówki oferuje rodzicom/opiekunom prawnym informację
oraz wsparcie w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed
krzywdzeniem
i wykorzystywaniem:
i wykorzystywaniem:
· w placówce znajdują się tablice informacyjne dla
rodziców, gdzie umieszczone są dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i
opiekę w trudnych sytuacjach życiowych.
· Rodzice mają dostęp do obowiązujących w placówce
“Standardów ochrony małoletnich” gdzie znajdują się procedury zgłaszania
zagrożeń.
STANDARD III
PROCEDURY
W placówce funkcjonują
procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji
w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich/wychowanków.
w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich/wychowanków.
Standardy podstawowe:
a.
Placówka wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie
należy podjąć
w sytuacji krzywdzenia małoletniego/wychowanka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony członków rodziny, personelu placówki, rówieśników i osób obcych.
w sytuacji krzywdzenia małoletniego/wychowanka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony członków rodziny, personelu placówki, rówieśników i osób obcych.
b.
W placówce wskazano osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o popełnieniu
przestępstwa na szkodę małoletniego/wychowanka, zawiadomienie sądu opiekuńczego
oraz wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
c.
Placówka dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji,
które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia
małoletnich/wychowanków (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej,
ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich
dostęp wszystkim pracownikom.
c.
W placówce wyeksponowane są informacje dla małoletnich/wychowanków na temat
możliwości uzyskania pomocy.
STANDARD IV
MONITORING
Placówka monitoruje i
okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami
ochrony małoletnich/wychowanków.
Standardy podstawowe:
a.
Przyjęta Polityka ochrony małoletnich/wychowanków jest weryfikowana –
przynajmniej raz na dwa lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji
związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich/wychowanków.
b.
W ramach kontroli zasad i praktyk ochrony małoletnich/wychowanków placówka
pozyskuje opinie pracowników w formie ankiety.
c.
W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci placówka konsultuje się
z rodzicami/opiekunami małoletnich/wychowanków.
z rodzicami/opiekunami małoletnich/wychowanków.
d.
Na podstawie przeprowadzonego monitoringu sporządza się raport. Dyrektor na
podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i
ogłasza je pracownikom, małoletnim/wychowankom oraz rodzicom/opiekunom.
d.
Zasady monitoringu oraz termin, zakres i sposób kontroli określa dyrektor
placówki.
Rozdział
1
Postanowienia
ogólne
1.
Celem Standardów Ochrony Małoletnich/Wychowanków jest:
a)
zwrócenie uwagi kadry placówki, opiekunów i podmiotów współpracujących na
konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich/wychowanków
przed krzywdzeniem;
b)
określenie zakresu obowiązków kadry placówki w działaniach podejmowanych na
rzecz ochrony małoletnich/wychowanków przed krzywdzeniem;
c)
wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku
podejrzenia krzywdzenia małoletnich/wychowanków;
d)
wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno-wychowawczej w zakresie
zapewnienia ochrony małoletnich/wychowanków przed przemocą.
2.
Kadra placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka
krzywdzenia małoletniego/wychowanka. W bieżącej pracy monitoruje sytuację i
dobrostan małoletniego/wychowanka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
3.
Niedopuszczalne jest stosowanie przez kadrę wobec małoletnich/wychowanków
jakiejkolwiek formy przemocy.
4.
Ze Standardami zapoznawana jest cała kadra placówki, a także
małoletni/wychowankowie
(w formie dostosowanej do możliwości intelektualnych, rozwojowych, komunikacyjnych)
i ich rodzice/opiekunowie.
(w formie dostosowanej do możliwości intelektualnych, rozwojowych, komunikacyjnych)
i ich rodzice/opiekunowie.
5.
Dyrektor placówki wyznacza wicedyrektora jako osobę odpowiedzialną za
monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia,
ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru
interwencji i zgłoszeń.
6.
Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do
Internetu, Dyrektor czyni odpowiedzialnym wychowawców grup wychowawczych oraz
pozostałą kadrę placówki, (jeżeli w pracy z małoletnimi/wychowankami korzystają
z urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu). W razie potrzeby lub
konieczności organ prowadzący placówkę zaleca firmie zewnętrznej podjęcie
działań zabezpieczających urządzenia teleinformatyczne z dostępem do Internetu.
Rozdział
2
Sposób
dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem
do pracy z małoletnimi/wychowankami w zakresie spełniania przez nich warunków
niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
1. Standardem jest
rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się
zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej
weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych
przez placówkę, takich jak ochrona praw małoletnich/wychowanków i szacunek do
ich godności.
2. Placówka dba, aby
osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni jak
i niepedagogiczni, w tym również osoby pracujące na podstawie umowy - zlecenia, kontraktu, wolontariusze oraz praktykanci, w miarę możliwości posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy
z małoletnimi/wychowankami oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia. Podczas rekrutacji kandydatom zadaje się pytanie odnośnie zasad ochrony małoletnich/wychowanków.
i niepedagogiczni, w tym również osoby pracujące na podstawie umowy - zlecenia, kontraktu, wolontariusze oraz praktykanci, w miarę możliwości posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy
z małoletnimi/wychowankami oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia. Podczas rekrutacji kandydatom zadaje się pytanie odnośnie zasad ochrony małoletnich/wychowanków.
3. W każdym przypadku placówka
musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną,
niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę
urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
4. Nie jest wymagane
przedstawienie zaświadczeń, w przypadku, gdy z nauczycielem jest nawiązywany
kolejny stosunek pracy w tej samej placówce w ciągu 3 miesięcy od dnia
rozwiązania stosunku pracy.
5. Zgodnie z artykułem
21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym
osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz
w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 lat wydała postanowienie o wpisie
w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej Rejestru, a figurowanie w rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 lat wydała postanowienie o wpisie
w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej Rejestru, a figurowanie w rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
6. Pracodawca jest
zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub innej osoby
(wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności
z małoletnimi w placówce, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a
i art. 207 Kodeksu karnego oraz Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
z małoletnimi w placówce, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a
i art. 207 Kodeksu karnego oraz Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
7.
Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z
kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
8. Kandydat/kandydatka
pod rygorem odpowiedzialności karnej składa oświadczenie
o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat innych niż Rzeczpospolita Polska
i państwo obywatelstwa i jednocześnie przedkłada pracodawcy informacje z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
z dziećmi.
o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat innych niż Rzeczpospolita Polska
i państwo obywatelstwa i jednocześnie przedkłada pracodawcy informacje z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
z dziećmi.
9. W przypadku, gdy
prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w pkt.
6-7, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się
rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem
odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie
była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom
określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego,
w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
10. O zawieraniu
oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a)
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje
pouczenia organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
11. Oświadczenia,
wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt
osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/praktykanta. W przypadku
danych
z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
Podstawy prawne:
·
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 152)
·
Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1709)
·
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks
rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych ustaw (Dz. U. poz. 1606)
Rozdział
3
Zasady
zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi/wychowankami
a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich/wychowanków
a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich/wychowanków
1. Podstawową zasadą
relacji między małoletnimi/wychowankami a personelem placówki jest działanie dla
dobra małoletniego/wychowanka, z poszanowaniem jego godności
z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2. Personel placówki
działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych
placówki oraz swoich uprawnień i kompetencji.
3. Zasady bezpiecznych
relacji personelu placówki z małoletnimi/wychowankami obowiązują wszystkich
pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), praktykantów
i wolontariuszy i innych.
i wolontariuszy i innych.
4. Podstawowe standardy
określające zasady bezpiecznych relacji obejmują w szczególności:
1) Utrzymywanie profesjonalnej
relacji z małoletnimi/wychowankami i reagowanie względem nich w sposób
niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych
małoletnich/wychowanków.
2) Zachowanie cierpliwości
i szacunku w komunikacji z małoletnimi/wychowankami, podkreślające zrozumienie
dla przeżywanych przez nich uczuć, niewymuszające zwierzeń na siłę i okazujące
zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
3) Nie zostawianie małoletnim/wychowankom
nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań,
ucząc tym samym wychowanków, jakie konsekwencje mogą wynikać z ich działania (w
sytuacjach, w których orzeczona niepełnosprawność i wynikający z niej poziom
funkcjonowania intelektualnego pozwala na podjęcie wyżej określonej zasady).
4) Reagowanie w sposób
adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych małoletniego/wychowanka, w
tym dostosowanie poziomu, narzędzi komunikacji do małoletnich/wychowanków.
5) Uwzględnienie
potrzeb małoletnich/wychowanków oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do
indywidulanych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych, w tym
dostosowanie metod
i form pracy dla małoletnich/wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
i form pracy dla małoletnich/wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
6) Równe traktowanie małoletnich/wychowanków
bez względu na płeć, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny
i światopogląd.
7) Fizyczny kontakt z
małoletnim/wychowankiem możliwy tylko, jako odpowiedź na realne potrzeby
małoletniego/wychowanka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu
kulturowego i sytuacyjnego oraz poszanowaniu intymności i prywatności
małoletniego/wychowanka:
a. Na kontakt fizyczny
(np. przytulenie) małoletni/wychowanek zawsze musi wyrazić zgodę.
b. Na niezbędny fizyczny
kontakt z małoletnim/wychowankiem podczas zajęć oraz podczas wykonywania
czynności higieniczno-pielęgnacyjnych wyrażają zgodę rodzice/opiekunowie
w momencie przyjęcia małoletniego/wychowanka do placówki. Wzory oświadczeń stanowią załączniki nr. 2 oraz nr. 4. Procedury niezbędnego kontaktu fizycznego – załącznik nr. 1 oraz czynności higieniczno-pielęgnacyjnych opisano w załączniku nr. 3
w momencie przyjęcia małoletniego/wychowanka do placówki. Wzory oświadczeń stanowią załączniki nr. 2 oraz nr. 4. Procedury niezbędnego kontaktu fizycznego – załącznik nr. 1 oraz czynności higieniczno-pielęgnacyjnych opisano w załączniku nr. 3
8)
W trakcie pracy ambulatoryjnej, w sytuacji, gdy małoletni zgłasza potrzebę
skorzystania
z toalety, pracownik placówki informuje o tym rodziców pozostających na terenie placówki.
9) Ustalenie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec małoletniego/wychowanka, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane (zasady
i reguły dostosowane do potrzeb i możliwości małoletnich/wychowanków).
z toalety, pracownik placówki informuje o tym rodziców pozostających na terenie placówki.
9) Ustalenie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec małoletniego/wychowanka, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane (zasady
i reguły dostosowane do potrzeb i możliwości małoletnich/wychowanków).
10) Udział personelu
placówki w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec
małoletnich/wychowanków:
· Rozpoznawanie
symptomów krzywdzenia dzieci
·
Procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
· Odpowiedzialność prawna pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania
interwencji
11) Panowanie
pracownika nad emocjami
12) Kontakt z
małoletnimi/wychowankami oraz ich rodzicami/opiekunami prawnymi odbywa się
wyłącznie w godzinach pracy placówki i dotyczy realizacji celów edukacyjnych,
terapeutycznych, opiekuńczych lub wychowawczych.
13) Właściwą formą
komunikacji pracownika z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi są kanały
służbowe określone przez placówkę (dziennik elektroniczny – aplikacja LiveKid,
e-mail placówki oraz telefon służbowy).
14) Jeśli
małoletni/wychowanek i jego opiekunowie są osobami bliskimi wobec pracownika,
zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich/wychowanków.
5. W relacji personelu
z małoletnimi/wychowankami niedopuszczalne jest w szczególności:
1) stosowanie wobec
małoletniego/wychowanka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar
fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby);
2) zawstydzanie,
upokarzanie, lekceważenie i obrażanie małoletnich/wychowanków;
3) podnoszenie głosu w
sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletniego/wychowanka lub
innych osób;
4) ujawnianie informacji
wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej
itp.) dotyczących małoletniego/wychowanka wobec osób nieuprawnionych, w tym
wobec innych małoletnich/wychowanków;
5) zachowywanie się w
obecności małoletnich/wychowanków w sposób niestosowny np. poprzez używanie
wulgarnych słów, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie
w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
6) nawiązywanie z
małoletnim/wychowankiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych,
ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego
seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie małoletnim/wychowankom
treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
7) faworyzowanie
małoletnich/wychowanków;
8) utrwalanie wizerunku
małoletnich/wychowanków (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych pracownika bez wyrażonej na piśmie zgody opiekunów;
9) proponowanie
małoletnim/wychowankom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji
psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z małoletnimi/wychowankami lub w ich
obecności;
10) zapraszanie
małoletnich/wychowanków do swojego miejsca zamieszkania.
6. Bezpieczeństwo online
·
Personel placówki jest świadomy cyfrowych zagrożeń i
ryzyka wynikającego
z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy,
a także własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron lub aplikacji, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil personelu jest publicznie dostępny, to również dzieci
i ich rodzice/opiekunowie prawni mają wgląd w cyfrową aktywność personelu.
z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy,
a także własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron lub aplikacji, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil personelu jest publicznie dostępny, to również dzieci
i ich rodzice/opiekunowie prawni mają wgląd w cyfrową aktywność personelu.
·
Personel zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste
urządzenia elektroniczne
w trakcie zajęć.
w trakcie zajęć.
·
Personelowi nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi
poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
Zasady
zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi/wychowankami
1.
W każdej grupie odbywają się zajęcia z zakresu
profilaktyki przemocy rówieśniczej.
2.
Dzieci zostają zapoznane z zasadami regulującymi
funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa dziecka.
3.
Zasady bezpiecznych relacji i zachowania niedozwolone
szczegółowo określają regulaminy pracy grupy.
Edukacja
małoletnich/wychowanków w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami
przemocą i wykorzystywaniem
1.
W placówce dostępne są materiały edukacyjne w zakresie:
ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad
bezpieczeństwa w intrnecie.
2. W każdej grupie dzieci zostają poinformowane, do kogo mają się zwrócić po
pomoc
w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania (zajęcia edukacyjne).
w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania (zajęcia edukacyjne).
3. W placówce wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości
uzyskania pomocy w trudnej sytuacji.
Rozdział
4
Rozpoznawanie
i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich/wychowanków
1. Pracownicy placówki
posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki
ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich/wychowanków.
2. W przypadku
zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę
z rodzicami i dalsze stosowne do sytuacji kroki.
z rodzicami i dalsze stosowne do sytuacji kroki.
3. Pracownicy
monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział
5
Zasady
reagowania na przypadki podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia
małoletniego/wychowanka
1. W przypadku zgłoszenia
lub podejrzenia, że małoletni/wychowanek może być krzywdzony, każdy pracownik ma
obowiązek zareagować - osoba zgłaszająca sporządza notatkę służbową zawierającą
istotne informacje (wygląd, stan, dolegliwości oraz zachowania małoletniego/wychowanka
a także podjęte działania).
2. Dyrekcja placówki wraz z osobą zgłaszającą
wypełniają tzw. Kartę zgłoszenia załącznik nr 5 . Na karcie
podpisują się: dyrektor lub z-ca dyrektora oraz osoba zgłaszająca.
3. Dyrektor powołuje
Zespół Interwencyjny do wstępnego zdiagnozowania sytuacji tzw. czynniki ryzyka
oraz dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją. W skład Zespołu
Interwencyjnego wchodzą: dyrektor/z-ca dyrektora, psycholog, wychowawca oraz
pracownik zgłaszający podejrzenie stosowania przemocy.
4. Zespół Interwencyjny
przeprowadza wstępną diagnozę sytuacji dziecka na podstawie rozmów
z małoletnim/wychowankiem, pracownikami i rodzicami/opiekunami prawnymi.
z małoletnim/wychowankiem, pracownikami i rodzicami/opiekunami prawnymi.
5. W przypadku
uwiarygodnienia podejrzenia stosowania przemocy lub stwierdzenia jej
stosowania, dyrektor placówki wszczyna procedurę „Niebieskie Karty” natomiast
w przypadku podejrzenia stosowania przemocy dyrektor placówki zwraca się do Ośrodka Pomocy Społecznej o wgląd w sytuację rodziny.
w przypadku podejrzenia stosowania przemocy dyrektor placówki zwraca się do Ośrodka Pomocy Społecznej o wgląd w sytuację rodziny.
6. W przypadku
niewskazującym na wiarygodność zgłoszenia – psycholog i wychowawca prowadzą
wnikliwą obserwację małoletniego/wychowanka w terminie zakontraktowanym
z rodzicami a następnie dokonują oceny sytuacji małoletniego.
z rodzicami a następnie dokonują oceny sytuacji małoletniego.
Uzasadnienie do
uruchomienia procedury „Niebieskie Karty”
Ustawa o
przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenie w sprawie procedury
„Niebieskie Karty” z jednej strony nakłada na pracowników placówki obowiązek
reagowania
w każdej sytuacji podejrzenia przemocy wobec małoletniego/wychowanka, z drugiej zaś daje możliwość skutecznej interdyscyplinarnej współpracy na rzecz małoletniego/wychowanka
i jego rodziny.
w każdej sytuacji podejrzenia przemocy wobec małoletniego/wychowanka, z drugiej zaś daje możliwość skutecznej interdyscyplinarnej współpracy na rzecz małoletniego/wychowanka
i jego rodziny.
Procedura „Niebieskie
Karty”
Cel procedury:
Celem niniejszej
procedury jest wskazanie zasad postępowania pracowników i dyrektora placówki
w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego/wychowanka lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia.
w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego/wychowanka lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia.
Zakres procedury
i ogólne zasady jej stosowania
1. Procedura
postępowania „Niebieskie Karty” obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych
w placówce.
2. Nadzór nad stosowaniem procedury sprawuje
dyrekcja placówki.
3. Dyrektor placówki
udziela wsparcia i pomocy osobom bezpośrednio zaangażowanym
w proces pomocy.
w proces pomocy.
4. Zasadą udzielania
pomocy małoletniemu/wychowankowi krzywdzonemu jest interdyscyplinarna
współpraca zespołowa ograniczona do osób pracujących
z małoletnim/wychowankiem.
z małoletnim/wychowankiem.
5. Druki i formularze
„Niebieskiej Karty – A” oraz „Niebieskiej Karty – B” znajdują się
w sekretariacie placówki.
w sekretariacie placówki.
6. Rejestr wszczętych
procedur „Niebieskie Karty” prowadzi dyrektor placówki.
7. Wgląd w dokumentację
wszczętych procedur posiadają wyłącznie osoby upoważnione przez dyrektora
placówki.
8. Upoważnione osoby do
wglądu w dokumentację wszczętych procedur „Niebieskie Karty” są zobowiązane do
złożenia oświadczenia o zachowaniu poufności informacji i danych osobowych
umieszczanych w dokumentach – załącznik nr. 8
Wszczęcie procedury
„Niebieskie Karty”
1. Wszczęcie procedury
„Niebieskie Karty” następuje z chwilą wypełnienia formularza Karty – „A” w
wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą
świadkiem przemocy w rodzinie.
2. Do wszczęcia
procedury „Niebieskie Karty” nie jest wymagana zgoda osoby doznającej przemocy.
3. Do wszczęcia
procedury „Niebieskie Karty” nie jest wymagany uprzedni kontakt z osobą
stosującą przemoc ani obecność tej osoby w czasie wypełniania kwestionariusza.
4. Żaden z formularzy
„Niebieskich Kart” nie wymaga podpisu osoby podejrzanej
o doznawanie lub stosowanie przemocy domowej.
o doznawanie lub stosowanie przemocy domowej.
5. Po wypełnieniu karty
– „A”, osoba dotknięta przemocą domową, rodzic/opiekun prawny, osoba, która
zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie otrzymuje wypełniony
formularz Karty „B”.
9. Formularz „B” jest
dokumentem dla osób pokrzywdzonych, zawierającym definicję przemocy, praw
człowieka, informację o miejscach, gdzie można uzyskać pomoc.
10. Formularza „B” nie
przekazuje się osobie podejrzanej o stosowanie przemocy domowej.
11. Wypełniony
formularz – „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie
5 dni od wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego.
5 dni od wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego.
12. Dalszy tok
postępowania sprawy leży w kompetencjach instytucji wskazanych
w procedurze „Niebieskie Karty”
w procedurze „Niebieskie Karty”
Rozdział
6
Zasady
ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich
1. Placówka, uznając prawo
dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku
dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Pracownikowi placówki
nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez
pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego/wychowanka.
3. W celu uzyskania
zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się
z rodzicem/opiekunem prawnym i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna prawnego małoletniego/wychowanka.
z rodzicem/opiekunem prawnym i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna prawnego małoletniego/wychowanka.
4. Jeżeli wizerunek małoletniego/wychowanka
stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz,
publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna prawnego na utrwalenie wizerunku
małoletniego/wychowanka nie jest wymagana.
5. Upublicznienie przez
pracownika placówki wizerunku małoletniego/wychowanka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego.
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego.
6. Pisemna zgoda, powinna
zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w
jakim kontekście będzie wykorzystywany.
Rozdział
7
Zasady
dostępu małoletnich/wychowanków do internetu
1. Placówka,
zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania
zabezpieczające małoletnich/wychowanków przed dostępem do treści, które mogą
stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
2. Na terenie placówki
dostęp małoletniego/wychowanka do internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem
wychowawcy/specjalisty na zajęciach z wykorzystaniem zasobów multimedialnych.
3. W przypadku dostępu
realizowanego pod nadzorem wychowawcy/specjalisty ma on obowiązek informowania
małoletnich/wychowanków o zasadach bezpiecznego korzystania
z internetu.
z internetu.
4. W placówce małoletni/wychowankowie nie mają
możliwości samodzielnego i swobodnego dostępu do treści znajdujących się w
internecie.